SEO: HTTP vs. HTTPS – Derfor skal du skifte til HTTPS

Google annoncerede tilbage i 2014, at du med et skifte fra HTTP til HTTPS vil opnå et mindre boost i dine SEO-rankings. Men hvad er egentlig forskellen på HTTP og HTTPS, og hvorfor foretrækker Google HTTPS?

Hvad er forskellen mellem HTTP og HTTPS?
For at forstå, hvorfor Google foretrækker HTTPS over HTTP, skal vi have styr på forskellen. HTTP står for Hypertext Transfer Protocol, hvilket kort fortalt betyder, at vi har at gøre med et system, som kan modtage og overføre informationer og data.

… Og hold nu fast!

HTTP og HTTPS (HTTP Secure) fungerer stort set på samme måde, men hovedforskellen er, at HTTPS anvender en SSL-forbindelse til at flytte data mellem webserver (A) og webbrowser (B)*. SSL er en sikkerhedsteknologi, som sørger for, at alle informationer og data sendes via en krypteret (sikker) forbindelse, når de flyttes fra A til B og dermed forbliver private.

*En webserver er kort fortalt et program, som både lagrer og udleverer data og informationer. Disse data kan browseren hente via enten http eller https.

Dette er særligt vigtigt i forbindelse med håndtering af fortrolige oplysninger – fx når en kunde indtaster sine kortoplysninger på din webshop.

Men jeg har da HTTPS på mine betalingssider?
Og det er også fint, men ikke nok. Betalingssider er nemlig langt fra de eneste sider, hvor der afgives fortrolige oplysninger, som stiller større krav til sikkerheden. Her gælder fx også formularer til nyhedsbrevstilmeldinger eller din backend, hvor du behandler dine kunders ordrer – ikke ligefrem oplysninger, man ønsker lander i hænderne på de forkerte.

Hvad er fordelene ved at skifte til HTTPS?
Som jeg nævnte tidligere, har Google udtalt, at sider med HTTPS og SSL-certifikat belønnes med et mindre boost i placeringer. Noget kunne dog tyde på, at Google i dag tildeler SSL-certifikatet en noget større betydning, og at sider med certifikatet i højere og højere grad bliver belønnet af Google.

Grunden til det er simpel. Google har alle dage prioriteret at vise deres brugere de bedste og mest brugervenlige sider, og en brugervenlig side tager nu engang højde for brugernes sikkerhed.

Udover de SEO-mæssige fordele, vil du med et skifte til HTTPS som sagt skabe større sikkerhed på din webshop. Når du skifter til HTTPS, vil du få en lille grøn sikkerhedslås i din URL. Se bare her:

skaermbillede-2016-10-17-kl-10-26-03

Sikkerhedslåsen signalerer, at din webshop er sikker og tryg at handle på. Med andre ord pleaser du altså ikke kun Google, men også dine kunder.

Hvad med ulemperne?
Det skal understreges, at der er langt flere fordele end ulemper ved et skifte fra HTTP til HTTPS. Der er dog en enkelt ting, som du bør være særligt opmærksom på – nemlig dine interne links. *

*Interne links er alle de links (URL’er), der fører dine besøgende fra et sted til et andet på din webshop. Fx fra forsiden til en underside.

Når du skifter fra HTTP til HTTPS, ændrer du i dine URL’er. Faktisk svarer det til at få et splinternyt domæne. Derfor er det vigtigt, at du husker at få lavet korrekte 301 redirects* fra dine gamle sider (domænet med http) til dine nye sider (domænet med https).

*301 redirects bruges til at fortælle internetbrowsere (fx Google Chrome), at dit website (dine sider) er blevet placeret et nyt sted på internettet (på den nye URL med https).

Hvis ikke du laver korrekte 301 redirects, vil brugere der indtaster dit gamle domæne med HTTP blive præsenteret for fejlsiden med teksten ’siden kan ikke vises’. Hvis du har lavet korrekte redirects, vil brugerne i stedet blive omdirigeret (redirected) til den korrekte side med det nye https-domæne.

Hvis du – som mange andre (!) – ikke aner, hvordan man laver 301 redirects, kan du få hjælp af din udvikler.

Hvad med min hastighed?
Du har muligvis læst, at et skifte fra HTTP til HTTPS vil resultere i en langsommere webshop, og dette er ikke helt forkert. Dette var nemlig tilfældet for blot et halvt år siden, men i dag er teknologien så langt fremme, at det ikke længere kan måles – så ingen grund til bekymring!

Se hvad din hastighed betyder for din SEO

Og hvordan skifter jeg så til HTTPS?
Hvis du er overbevist og ønsker at skifte til HTTPS, skal du købe et SSL-certifikat, som din udvikler skal implementere for dig. Du kan købe dit SSL-certifikat hos din hosting-udbyder.

Er du kunde hos Salecto, kan du kan tage det helt roligt. Hos Salecto tilbyder vi nemlig alle vores kunder et gratis SSL-certifikat, som vi sørger for er implementeret, så snart din shop går live.

Har du yderligere spørgsmål til HTTPS, er du velkommen til at skrive en kommentar nedenunder. Har du spørgsmål vedrørende Salecto og vores platform, kan du kontakte en af vores rådgivere på 82 82 01 01.

 

Skal Allan ringe dig op?

Bliv ringet op af vores specialist og partner Allan. Han kan fortælle dig, hvordan Salecto kan hjælpe dig med at løse dine udfordringer.