SEO: Sådan skaber du en naturlig linkprofil

Når andre linker til din hjemmeside, tilføres den værdi, som kan være med til at forbedre sidens synlighed i søgemaskinerne. Hvis du vil være mere synlig, er det dog vigtigt, at Google finder dine indgående links naturlige og troværdige.

Hvad er en linkprofil?
Din linkprofil består kort fortalt af alle de links, som linker til din hjemmeside – det vil sige indgående links fra andre hjemmesider (backlinks).

Hvad er en god linkprofil?
En god linkprofil er naturlig og troværdig. For at opnå en naturlig og troværdig linkprofil skal den have en kontinuerlig vækst. Det vil sige, at du løbende får flere og flere indgående links til din hjemmeside. Men det er ikke nok.

Hvis din linkprofil skal fremstå naturlig og troværdig, skal dine indgående links også være varierede og bestå af forskellige typer links fra forskellige domæner.

Hvilke typer links findes der?
Der findes mange forskellige linktyper – men her er nogle eksempler:

    • Links fra linkkataloger
    • Links fra personer i dit netværk
    • Links fra relaterede hjemmesider
    • Links fra blogindlæg
    • Links fra leverandører

Links fra forskellige domæner
For at opnå en linkprofil som Google finder troværdig, skal dine indgående links stamme fra så mange forskellige domæner som muligt. På den måde viser du Google, at din hjemmeside er anbefalet af mange forskellige sider.

Det er ikke strafbart at modtage mange links fra samme domæne, men jo flere gange du får et link fra samme domæne, jo mindre værdi tilfører linket til din hjemmeside.

Derudover kigger Google også efter, om dine indgående links kommer fra domæner, som er placeret i forskellige C-blokke – og hvad er nu det?

Alle hjemmesider har en unik IP-adresse, der som udgangspunkt består af fire blokke. Den tredje blok kaldes for C-blokken og siger noget om, hvem der ejer domænet.

Eksempel: 192.168.143.1 (C-blokken kommer efter andet punktum).

Hvis to forskellige domænenavne er placeret i den samme C-blok, har de oftest en vis relation til hinanden og kan derfor potentielt være ejet af samme person.

Google vil gerne undgå, at personer, som ejer flere domæner, kan manipulere med deres indgående links. Derfor tildeles indgående links fra domæner placeret i samme C-blok altså mindre værdi.

Hvordan får jeg indgående links til min hjemmeside?
Du kan skaffe indgående links til din hjemmeside på forskellige måder. Nedenfor vil jeg liste et par eksempler:

Opret links i linkkataloger
Linkkataloger er kort fortalt hjemmesider, hvor du selv kan oprette dine links uden at kontakte andre. Google tildeler dog ikke disse links stor værdi, men det er et godt sted at starte, hvis din konto med indgående links er tom.

Du kan oprette dine links i linkkataloget DMOZ. På DMOZ kan du vælge ‘dansk’ og derefter den kategori, som passer bedst til din virksomhed. 

skaermbillede-2016-11-23-kl-09-59-08

Kategorier DMOZ

Brug dit netværk
Tag kontakt til dit netværk, og hør om folk vil linke til din hjemmeside. Husk også at tjekke, om alle dine leverandører linker til dig som retailer på deres hjemmeside. Her er der nemlig også links at hente.

Links fra relaterede hjemmesider
Indgående links fra relaterede hjemmesider – det vil sige sider med samme emne eller tema som dit, belønnes særligt højt af Google, da det er en troværdig anbefaling. Derfor kan du med fordel spørge, om ejere af sådanne hjemmesider har lyst til at linke til dig.

Det er dog værd at nævne, at links bliver tildelt en større værdi, når de går én vej. Hvis to personer aftaler at linke til hinanden, vil linket altså kun have en lille værdi. Men her har lidt også ret.

Undgå linkbuildingværktøjer(!)
Hvis du ikke orker at investere tid i det dersens SEO, kan den nemme løsning virke attraktiv. Desværre gør linkbuildingværktøjer mere skade end gavn. Værktøjerne spytter oftest en masse links ud forskellige steder på nettet, og det straffer Google, da det ganske enkelt betragtes som spam.

Dofollow og nofollow
Hvis Google skal opfatte din linkprofil som naturlig, er det vigtigt, at du har en naturlig balance mellem dofollow- og nofollow-links.

Modsat dofollow-links tilfører nofollow-links ingen værdi til din hjemmeside. Man gør bl.a. brug af nofollow-tags på links, der er placeret i kommentarfelter, diverse fora eller på sider, man generelt ikke har tillid til. 

I dag tilfører indgående links placeret i kommentarfelter eller på forskellige fora ikke stor værdi til din hjemmeside. Det skyldes, at mange førhen spammede disse steder med links til deres egne hjemmesider for at få flere indgående links. 

Når du anvender et nofollow-tag, fortæller du Google, at linket ikke skal følges – dvs. at linkets indhold ikke skal gennemgås. Men hvorfor skal jeg overhovedet have nofollow-links, tænker du sikkert?

Det skal du fordi, nofollow-links er vigtige for din linkprofils troværdighed. Linkprofiler uden nofollow-links fremstår unaturlige og tyder på linkmanipulation, hvor man bevidst udelukkende har indsamlet links med værdi.

Det optimale forhold mellem dofollow- og nofollow-links i en naturlig linkprofil vil være 80/20, mens et forhold på 40/60 ville være skidt. Du kan tjekke forholdet mellem dine links på Ahrefs, hvor du ovenikøbet får en gratis prøveperiode. 

Ankertekster
Når andre linker til din hjemmeside, skal ankerteksterne (den klikbare tekst) helst indeholde dine søgeord. For at skabe en naturlig linkprofil skal der dog også gerne være en naturlig fordeling mellem de søgeord, der anvendes i ankerteksterne.

Med andre ord vil det virke unaturligt, hvis en meget stor del af dine indgående links består af ankertekster med samme søgeord. Hvis det er tilfældet, vil Google højst sandsynlig antage, at du har haft indflydelse på ankerteksterne i de indgående links og derfor ikke betragte dem som naturlige.

I en naturlig linkprofil skal størstedelen af dine ankertekster derfor bestå af dit domænenavn – altså din URL, da det er mest naturligt, at andre linker til dig gennem den. Næststørste del af dine ankertekster skal bestå af dine hovedsøgeord, og derudover bør ankerteksterne også indeholde dine undersøgeord.

Hovedsøgeord er de søgeord, som er definerende for hele din hjemmeside, hvorimod undersøgeord er de mere specifikke søgeord.

Et eksempel på et hovedsøgeord kunne derfor være ’modetøj’, hvortil relaterede søgeord kunne være ’bukser’ eller ’kjoler’.

TIP: Ligesom du kan tjekke forholdet mellem dofollow- og nofollow-links, kan du også bruge Ahrefs til at få et overblik over fordelingen af ord i dine indgående links’ ankertekster.

… That’s all folks!

Hvis du stadig har spørgsmål til din linkprofil, er du mere end velkommen til at skrive en kommentar nedenunder. Jeg svarer med glæde. 

Skal Allan ringe dig op?

Bliv ringet op af vores specialist og partner Allan. Han kan fortælle dig, hvordan Salecto kan hjælpe dig med at løse dine udfordringer.