SEO: Sådan skriver du gode SEO-tekster

Det tekstuelle indhold på din hjemmeside (content) har stor betydning for dine placeringer i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt at forstå, hvordan man skriver værdifuldt indhold. Men hvordan gør man egentlig det?

Hvorfor skal jeg skrive content?
Du skal skrive content, fordi indholdet på din hjemmeside som sagt er vigtig for din SEO. Som jeg før har været inde på, vil Google gerne levere de bedste resultater til deres brugere. Når du skriver unikt indhold på din hjemmeside, leverer du brugbar viden til dine besøgende – og det kan Google lide.

Hvordan skriver jeg godt content?
Først og fremmest er det vigtigt, at du skriver til brugerne. Når du skriver en tekst, skal du gøre det med tanke på, at det skal give værdi til dine besøgende: hvad har de brug for at vide?

Når du har skrevet indhold ud fra ovenstående kriterium (og helst aldrig før), kan du langsomt begynde at optimere den skrevne tekst til søgemaskinerne.

9 gode råd til at skrive bedre content

1. Skriv unikke tekster
Når du udfylder dine sider med indhold, er det vigtigt, at du ikke har de samme tekster på flere af dine sider. Du skal med andre ord skrive unikke tekster til alle dine sider.

Hvis du har den samme tekst på to sider, betragtes det som duplikeret indhold. Har du duplikeret indhold på dine sider, risikerer du, at kun den ene bliver vist i søgemaskinerne.

2. Husk god længde
Når du skriver dine tekster, er det vigtigt, at de har en god længde. Der findes ikke et bestemt antal tegn, da længden på dine tekster afhænger af, hvilke sider du skriver til.

Om ikke andet skal du skrive, hvad du kan. Tænk igen på, hvad dine besøgende har brug for at vide. Jo mere indhold du skriver, jo flere søgeord vil du automatisk bruge. Det giver samlet set flere søgeord, som din hjemmeside kan ranke på i søgemaskinerne.

3. Skriv korte sætninger
Selvom dine tekster skal have en god længde, skal de også være nemme at læse. Når du skriver din tekster, skal du derfor skrive korte sætninger.

4. Brug søgeord i dine tekster
For at fortælle Google hvad din side handler om, skal du bruge søgeord i dine tekster. Flere af dine sider må dog ikke være målrettet det samme søgeord. Så vælg ét søgeord til hver side.

5. Vær opmærksom på søgeordstæthed
Selvom du skal huske at bruge dit valgte søgeord i dine tekster, må du ikke bruge det for mange gange. Tommelfingerreglen er, at dit valgte søgeord max. må fylde 2-3 procent af hele din tekst.

6. Husk relaterede søgeord
Ud over dit valgte søgeord skal du også gøre brug af relaterede søgeord. Relaterede søgeord kan fx være synonymer eller ord, man forbinder med dit valgte søgeord.

Eksempel: Hvis dit valgte søgeord er ’kjoler’, kunne eksempler på relaterede søgeord være ’sommerkjoler’ eller ’festkjoler’.

Det er smart at gøre brug af relaterede søgeord, fordi Google er i stand til at relatere disse til dit egentlige søgeord, og samtidig undgår du at spamme teksten med dit ene søgeord.

7. Placer dit udvalgte søgeord først
Det er vigtigt, hvor i teksten du placerer dine søgerord. Du skal anvende dit udvalgte søgeord i starten af teksten. Efterhånden som du når længere ned i teksten, kan du begynde bruge dine relaterede søgeord.

8. Lav korrekte overskrifter
Overskriften til din tekst skal helst indeholde dit udvalgte søgeord. Derudover skal overskriften på en side altid være med en såkaldt H1-formatering*

H1-formatering bruges til at fremhæve dine overskrifter og fortælle søgemaskinerne og ikke mindst brugerne, hvad din side handler om.

*H1 står for Heading 1 og hedder ofte ’overskrift 1’ eller bare ’heading 1’ i diverse tekstprogrammer.

Husk at en side som udgangspunkt kun må indeholde én H1-overskrift. Derefter kan du gøre brug af H2, H3, H4 osv.

skaermbillede-2016-11-18-kl-13-38-38

Overskrifter i WordPress

9. Lav interne links
Når du skriver dine tekster, skal du huske at underbygge indholdet med interne links, hvor det er naturligt. Du kan fx lave interne links til relaterede sider, kategorier eller produkter på din hjemmeside.

Når du laver interne links, skal dine ankertekster (den klikbare tekst) bestå af søgeord, som dine kunder vil søge på. Undgå at bruge ’klik her’ eller ’her’ som ankertekst, da en bruger formentlig aldrig vil søge på dette.

Læs mere om intern linking her

Ovenstående er et eksempel på et korrekt intern link, hvor jeg linker til relateret indhold på vores blog.

Har du stadig spørgsmål til, hvordan du skriver værdifuldt indhold til din hjemmeside, må du hellere end gerne skrive en kommentar nedenunder.

Skal Allan ringe dig op?

Bliv ringet op af vores specialist og partner Allan. Han kan fortælle dig, hvordan Salecto kan hjælpe dig med at løse dine udfordringer.